Nieuws
30 september 2019

Slimmer transport vraagt om beter gebruik van data

We moeten in het wegtransport sneller, zuiniger en efficiënter organiseren. Dat kan als we leren om slimmer te rijden.  Alleen dan kunnen we de emissiedoelen halen, de congestie reduceren en de schaarse chauffeurs optimaal inzetten. Vakbeurs ICT & Logistiek toont op 5, 6 en 7 november oplossingen voor een slimmere organisatie van transport- en distributieactiviteiten. Eén ding staat vooraf al vast: we zullen meer moeten doen met de beschikbare data.

 

Het wegtransport wordt beschouwd als een grote vervuiler. Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen, streeft de overheid naar halvering van de CO2-uitstoot in 2030. Schonere motoren vormen een deel van de oplossing: de Europese Unie eist dat nieuwe vrachtwagens in 2030 30 procent minder CO2uitstoten dan nu. Maar 30 procent is minder dan 50 procent en dus niet genoeg om de doelstellingen van 2030 te halen. Met andere woorden: we zullen transport en distributie in Nederland anders - lees: slimmer - moeten organiseren.

Het jaar 2030 klinkt nog ver weg, maar ook op korte termijn zijn maatregelen op het gebied van duurzaamheid nodig. Steeds meer steden leggen beperkingen op aan de uitstoot van de vrachtauto’s die de binnenstad ingaan. In 2025 moeten alle grote binnensteden in Nederland volledig emissievrij zijn. Elektrisch vervoer is het antwoord, maar de ontwikkeling van elektrische vrachtauto’s is nog maar net begonnen. De uitdagingen zijn groot.

Over stikstof en vacatures

Er zijn meer redenen waarom we transport en distributie slimmer moeten organiseren. In de media is de afgelopen weken de aandacht verschoven van CO2naar een andere bestandsdeel van de uitlaatgassen: stikstof. De stikstofuitspraak van de Raad van State legt veel bouwprojecten stil, ook op het gebied van infrastructuur. Transport & Logistiek Nederland vreest voor de verlenging van de A15 bij Arnhem, de aanpassing van de A15 bij Papendrecht-Sliedrecht Oost en de aanpak van de A9 bij Badhoevedorp. Dat betekent dat de knelpunten op deze trajecten voorlopig blijven bestaan.

Tegelijkertijd staat de beschikbare transportcapaciteit onder druk. Goede vrachtwagenchauffeurs zijn nog steeds moeilijk te vinden. Daarnaast is met name het aantal onvervulde vacatures voor transportplanners en logistiek medewerkers dit jaar enorm gestegen. Maar liefst 41 procent van de transportbedrijven geeft aan dat het personeelstekort hen belemmert: een historisch ongekend hoge score. Kortom: de druk op planners en chauffeurs is hoog. En nu het aantal tijdleveringen sterk groeit, neemt die druk alleen maar toe.

Beter plannen, meer transparantie

Wat kunnen we doen om alle uitdagingen het hoofd te bieden? Nog beter plannen, luidt het eerste deel van het antwoord. Veel transportplanners moeten nog altijd vertrouwen op hun inzicht en ervaring in plaats van algoritmes en machine learning. Een slimme planningstool neemt niet alleen veel werk uit handen, maar levert ook een betere, dynamische planning met minder uren, minder kilometers en dus minder CO2-uitstoot op. Een planning die voldoet aan alle restricties en betrouwbaarder is door gebruik van data over weersverwachtingen en verkeersdrukte. 

Naast een betere planning is meer transparantie nodig. Of visibility, met een goed Nederlands woord. Waar zijn op dit moment de vrachtwagens van mijn vervoerders en hun onderaannemers? Wat is de verwachte aankomsttijd (estimated time of arrival)? En is die nog steeds conform planning? Hoe eerder verladers en vervoerders op de hoogte zijn van verstoringen in het transportproces, hoe beter ze daarop kunnen inspelen. Meer visibility betekent ook meer zicht op vrachtwagens die ruimte over hebben voor een retourzending. Steeds meer digitale platformen weten dat aanbod van laadruimte op slimme wijze te koppelen aan de vraag naar transportcapaciteit. Dat leidt tot een hogere beladingsgraad.

Duurzamer transport

Een flink deel van de CO2-uitstoot in het wegtransport heeft te maken met het rijgedrag van chauffeurs. Op dat vlak kunnen fleet management systemen met modules voor rijstijlanalyse helpen. Op basis van data uit boordcomputers en motormanagementsystemen kan nauwkeurig brandstofverbruik in kaart worden gebracht. Dat biedt transportmanagers de mogelijkheid om hun chauffeurs te coachen, wat uiteindelijk leidt tot efficiënter en duurzamer transport. En wellicht ook tot een betere binding met die chauffeurs

Investeren in planning, transparantie en rijstijlanalyse: het resultaat van dat alles is een schat aan data, waarmee bedrijven nog maar weinig doen. Wie analyseert de uitgevoerde ritten en vergelijkt die met de geplande ritten? Wie gebruikt machine learning om vaste patronen en terugkerende knelpunten te herkennen? En wie gebruikt die antwoorden om de planning steeds verder te verbeteren? Door beter gebruik te maken van data, is veel winst te behalen op het gebied van efficiëntie, kosten, tijdigheid en duurzaamheid. 

 
FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner


logistiek-300x300_tekengebied-1.jpg
Premium Event Partner

5-evofendex.png

Mediapartners