Nieuws
09 mei 2019

​De valkuilen bij demand planning

Een goede demand planning is essentieel voor de operationele en financiële performance van een organisatie. Hoe vermijd je de meest voorkomende valkuilen? Als we spreken over demand planning dan refereren we aan alle functionaliteiten binnen de organisatie die bijdragen aan het stroomlijnen van de operaties versus de vraag vanuit de markt.

De digitalisering van de afgelopen jaren leek de belofte waar te maken om silovorming en organisatiebarrières te slechten door het terugdringen van menselijke interactie. Toch worstelen veel bedrijven met juist deze zaken om hun demand planning op orde te krijgen.

Valkuil 1: Gebrek aan commitment

In veel organisaties wordt een forecast nog altijd met de nodige scepsis bekeken. 'De planning klopt toch niet, want....' is een veel voorkomende opvatting binnen bedrijven. Het gevolg hiervan is dat door menselijk ingrijpen de feitelijke productie wordt aangepast in plaats van het verbeteren van de forecast, waardoor een selffulfilling prophecy ontstaat. Op management en executive level is dan vaak te weinig sturing om deze valkuil te vermijden.

Ook ontbreekt het vaak aan commitment om organisatiebarrières te doorbreken. Vaak blijft demand planning hangen op het niveau van middenmanagement binnen een specifieke silo. Op dit niveau tracht men dan de verschillende metrices op elkaar af te stemmen, wat het volgende probleem veroorzaakt: de bullwhip. Door de supply chain als een sequenties van metrices te beschouwen worden variaties vanzelf versterkt en loopt je demand planning snel uit de pas. En niet zelden wordt dit gedaan binnen individuele spreadsheets in plaats van een geïntegreerd demand planning systeem.

Valkuil 2: Resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Veel statistische forecasts, ongeacht hun methode, zijn gebaseerd op historische ontwikkelingen. Om twee redenen gaat dit verkeerd...

> Lees verder
FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner


logistiek-300x300_tekengebied-1.jpg
Premium Event Partner

5-evofendex.png

Mediapartners